Na našem webu používáme cookies.
Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.
Onboarding v ICE je osm intenzivních dní, během kterých se rychle ukáže, jestli s nováčky táhneme za jeden provaz. Reálné situace, první úkoly, první rozhodnutí. Žádné čekání, až se někdo rozkouká – zapojit se hned je základ. Celý jeho průběh je postaven na osobním prožitku a interakci. Na tom, aby nováček pochopil, kdo jsme, jak fungujeme a proč věci děláme tak, jak je děláme. Je to úvod do světa ICE, na který pak navazují týmy a reálné projekty.
Onboarding bereme jako investici – do lidí, vztahů i důvěry. Podílí se na něm lidé napříč firmou, včetně strategického týmu. Celou koordinaci má v rukou Jaroslava Marešová, People & Culture Specialist, která v rozhovoru nechává nahlédnout i do jeho zákulisí.
Když připravuji onboarding, často si vzpomenu na svůj první den v ICE. Jaké to bylo přijít mezi cizí lidi. Jak rychle poznáš, jestli někam patříš, nebo ne. Já jsem to cítila hned – jako bych tu byla už roky.
Dneska jsem na druhé straně. Od chvíle, kdy jsou potvrzené nástupy, ladím kalendáře a skládám harmonogram tak, aby na sebe všechno dobře navazovalo. Jasně, občas se něco za pochodu změní, ale i to k tomu patří. Třeba se k tomu ještě dostaneme.
Vítají ho navigátoři, kteří ho seznámí s ICE kulturou a hodnotami tak, jak je žijeme – na reálných situacích, úkolech a prvních malých výzvách. Chceme, aby nováček od prvního dne pochopil, jak to u nás chodí. Interakce je zde klíčová. Mlčící hlavy u nás dlouho nevydrží.
A když si na konci prvního dne odnese své první firemní tričko, není to jen další dárek. Má to svůj smysl a je to potvrzení, že od teď patří k týmu.
Není to jen o tom, že něco "naplánuji". Každý den má svůj důvod, každá aktivita své místo. Hlídám návaznosti, řeším komunikaci se školiteli i nováčky a nezapomínám ani na detaily jako uvítací balíček nebo oběd na první den. (úsměv)
Také bych chtěla zmínit, že onboarding u nás není full servis a ani nemá být. I když jsem hned vedle v kanceláři, cílem není někoho vodit za ruku. Sebeřízení máme v DNA a podporujeme ho od prvního dne nástupu. Všechno je přehledně v kalendáři a změny se promítají v reálném čase. Je na nováčkovi, aby si to pohlídal a reagoval podle situace. Stejně jako později v projektu.
LEGO a Workspace game. Dvě aktivity, které ukážou víc než tisíc slov - kdo umí spolupracovat, kdo přemýšlí, kdo se umí zvednout, když něco nejde. Nebo naopak kdo si vymýšlí, manipuluje, nehraje týmově. Rozpor v hodnotách lidí je v těchto “hrách” vidět ve své čiré podobě.
A pak jsou tu chvíle, kdy si třeba nováček z financí poprvé zkouší instalovat rozvaděč. Nemá s tím nic společného, ale najednou vidí, co dělají kluci v terénu. A začne chápat, jak to celé do sebe zapadá. Sama jsem si to už párkrát zkusila, je to skvělý zážitek a moc mě to baví. Snad bude nějaká další příležitost si něco smontovat. (smích)
S Terkou z náboru jsme v kontaktu neustále. Nástupy plánujeme tak, aby nováček zapadl do frekvence onboardingu.
Navigátor je u toho hned od začátku a nováčka provází zhruba polovinou úvodních dní. Už během onboardingu od nás sbírá zpětnou vazbu, aby věděl, co nováček potřebuje a na co navázat. Po zhruba šesti týdnech si spolu sednou k první 1:1 a na ní pak navazují další pravidelná setkání. Ale o tom víc prozradí připravovaný článek s navigátorem.
Flexibilita. Můžeš mít plán nalinkovaný do posledního detailu a stejně přijde něco, co ho převrátí vzhůru nohama. Změna v týmu, nemoc školitele, nováček, který musí nečekaně k doktorovi. Přehazují se bloky, mění zasedačky, ladí se operativa za pochodu.
Ale právě v tom je síla ICE. Umíme reagovat rychle a bez zbytečného dramatu. A přesně tuhle schopnost chceme od začátku předat i novým lidem.
Vše je o přístupu, takže změny v programu beru jako příležitost zlepšit to teď i do budoucna.
Když nováčci odchází unavení, ale nadšení. Když řeknou, že něco takového jinde nezažili. A popravdě taky když je onboarding úspěšně za mnou. (smích)
Kromě onboardingu se věnuju všemu, co souvisí s ICE lidmi – od jejich příchodu, přes smlouvy, změny, školení, až po odchody. Hlídám, aby všechno sedělo podle pravidel a zároveň dávalo smysl v praxi. Baví mě hledat cesty, jak zjednodušit rutinu – třeba automatizacemi a úpravami procesů, které šetří čas a uvolňují ruce na důležitější věci.
Mám ráda, když věci do sebe zapadají. Moje práce je možná víc v pozadí, ale bez ní by toho spoustu nefungovalo. Někdo by možná řekl, že jen řeším papíry a administrativu, ale pro mě je podstatné, že díky tomu můžou ostatní dělat naplno to svoje – bez zbytečného přemýšlení, co kdy a jak zařídit.
V tom vidím smysl – být pro ostatní oporou, na kterou se můžou spolehnout a díky které mají volné ruce i hlavu na to důležité.
Že to tu nikdo jen tak neodsedí. Když něco nefunguje, řeší se to. Když se dá něco udělat líp, zkoušíme to. Každý ví, co má dělat – i bez toho, aby mu někdo dýchal na záda. A když si s něčím neví rady, nebojí se ozvat.
Je v tom drive, zodpovědnost i pokora. A právě to mě motivuje.
"S Jaruškou jsem v týmu už 3 roky a pořád mě to s ní moc baví. Nejenom tím, že udržuje příjemnou atmosféru v kanclu už od brzkého rána a pomáhá zajišťovat pravidelný přísun čokolády. (smích) Když cokoliv řešíme, snaží se hledat to nejlepší a nejefektivnější řešení, je na ní ve všem spoleh a je to člověk, který poradí a pomůže kdykoliv to jde."